Om organisasjonsdatabasen

Organisasjonsdatabasen er en database som beskriver kommunal og fylkeskommunal organisering fra 1995 og fram til i dag. Den gir verdifull innsikt i hvordan norske fylker og kommuner velger å organisere seg politisk og administrativt, i tjenesteproduksjonen, i møtet med lokalbefolkningen, og som demokratiske institusjoner, samt hvordan utviklingen har vært over tid. 

Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) finansierer datainnsamlingen. Fra 1996 har datainnsamlingen skjedd hvert fjerde hvert år, i året etter lokalvalgene. Siste foreløpige datainnsamling ble gjennomført i 2024.

Datamaterialet

Datamaterialet beskriver både hvordan kommune og fylkeskommunene er organisert som politiske enheter og hvordan det administrative apparatet er bygget opp. I tillegg er det lagt vekt på å kartlegge hvordan kommunene løser sine oppgaver og hvordan selve driften er organisert. Et siste sentralt tema er kommunenes og fylkeskommunenes forhold til medborgerne og deres rolle som lokaldemokratiske enheter. 

Innholdet i spørreskjemaet har endret seg noe over tid, men mange spørsmål har vært med i alle, eller de fleste, undersøkelsene og danner derfor lange tidsserier. Datamaterialet er blitt samlet inn som en spørreundersøkelse som besvares av kommunene og fylkeskommunene.

Datakvalitet

Svarprosenten er høy, fra 70-90 prosent har som regel besvart hele eller deler av spørreskjemaet. Datakvaliteten kan imidlertid varierer noe ettersom databasen er basert på selvrapportering fra kommunene. I noen tilfeller oppgir enkeltkommuner feilaktige eller mangelfulle opplysninger. Datamaterialet er derfor best egnet til å si noe om hele populasjonen av kommuner, og mindre om den enkelte kommune.

Oppdragstaker

Departementet benytter seg av et forsknings- eller konsulentmiljø for å samle inn dataene. By- og regionforskningsinstituttet (NIBR) var oppdragstaker fra 1995-2016, Ideas2Evidence var oppdragstaker i 2020/21, og NIBR var igjen oppdragstaker i 2024.